Logo More Focus Human Resource Management
     

Home   |    Sitemap    |    Contact       
  HRM
advies op maat
HRM
interim
HRM
projecten
HRM
specifiek
 
 
Meer informatie over het bureau More Focus HRM services
Visie, missie en kernwaarden van More Focues HRM Services
De werkwijze van More Focues HRM Services
De klanten waar More Focus HRM services zich op richt
Onze tarieven
Waarom HRM in plaats van P&O?
Contactgegevens More Focus HRM Services




Zó werkt u effectiever met mindfulness

‘Zenvol’ managen

Het is een nieuwe trend, en tegelijkertijd al oeroud: mindfulness. Wie zijn werk met bewuste aandacht doet, leeft en werkt meer ‘in het nu' en daarmee gelukkiger, aldus pleitbezorgers. Tips voor mindful werken en leven.

Het soort verhoogde aandacht dat sinds kort bekend staat als mindfulness, is vooral in zwang geraakt dankzij twee mensen. De boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh (‘Thich' is een eretitel) uit Vietnam heeft mindfulness in het Westen geïntroduceerd. En de Amerikaanse wetenschapper Jon Kabat-Zinn heeft mindfulness met westerse psychologische inzichten gecombineerd tot een aan te leren techniek die effectief blijkt tegen pijn, stress, depressie en angst. Veel artsen en therapeuten helpen er inmiddels hun patiënten mee.
Mindfulness is een recente trend, maar wel een met een respectabele voorgeschiedenis: de methoden gaan terug op een 2500 jaar oude boeddhistische traditie. Ook toen al hadden mensen de neiging om gedachteloos te handelen, al werd dat toen nog niet ‘op de automatische piloot' genoemd. Het is dus kennelijk van alle tijden: onwillekeurig in de ‘actiestand' schieten. Terwijl het heel zinvol kan zijn om niet direct de telefoon te grijpen of het beantwoorden van dat mailtje even uit te stellen.
Er zijn meer van die dingen die buiten ons om lijken te gaan: voelen dat we nooit genoeg hebben, denken dat ons leven pas geslaagd is als we het schoppen tot pakweg directeur of hoofd van een afdeling. Vreemde overtuigingen, waarmee we in onze vroegste jeugd geprogrammeerd zijn. Mindfulness maakt ons bewust van zulke gedachten en gevoelens waarin we gevangen zitten. En werpt de vraag op of onze overtuigingen en oordelen wel juist zijn. Niet alleen die over onszelf, maar ook die over anderen. Zoals: ik denk nou wel dat mijn medewerker ongemotiveerd is, maar is dat wel zo? Door ons dat af te vragen, laten we ons niet meer zo gemakkelijk meeslepen en steekt de controlfreak in ons minder de kop op. Werknemers en managers die mindfulness beoefenen worden gezonder, gelukkiger en ontspannener, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Ze piekeren minder, hetgeen ze creatiever en enthousiaster maakt.

Laat los
Mindfulness begint met het accepteren van de huidige situatie. ‘Loslaten', in psychojargon. We denken wel dat we dingen beheersen, maar dat is grotendeels een illusie. De wereldeconomie, fusies, de onaanvaardbare salariseisen van uw medewerkers, het vertrek van die getalenteerde managementtrainee, we hebben het niet in de hand. Arbeidsmarkt en organisaties zijn tegenwoordig sowieso sterker in beweging dan ooit - terwijl ons brein helemaal niet houdt van snelle veranderingen. Tegelijk zijn wij mensen van huis uit controlfreaks. Het moet precies gaan zoals wij dat willen, en niet anders! Een recept voor frustratie.
Veel gebeurtenissen kunnen we niet veranderen, maar de manier waarop we ermee omgaan wel. Denk dus voortaan wat vaker: het is zoals het is. Dat geeft rust, én het schept ruimte voor nieuwe mogelijkheden.


Voel uw lichaam
Gebruik mindfulness om uw lichaam opnieuw te leren voelen. Omdat we vooral met ons hoofd werken, is ons lichaamsgevoel vaak zwak. Als we moe zijn, accepteren we dat niet. Sterker: we verzetten ons, zetten er nog een tandje bij. Pijn, stress en nog meer vermoeidheid zijn het gevolg. Mensen die aan burn-out lijden, zijn niet voor niets vaak de doorzetters van de organisatie.
Doe regelmatig een aantal minuten helemaal niets. Zet uw telefoon uit en zorg dat u een rustige, warme ruimte tot uw beschikking heeft waar u niet gestoord wordt. Sluit uw ogen, voel waar de pijn en de vermoeidheid zitten. Geef die de ruimte. Denk vervolgens aan prettige en minder prettige gebeurtenissen op uw werk. Wat zijn uw reacties daarop? Kan het ook anders? Let ondertussen op uw ademhaling.
Word niet ongeduldig als het niet direct lukt. Het duurt namelijk wel even voor u er iets van merkt. Na een week of drie zult u zich vaker ontspannen voelen.

Leef in het ‘hier en nu‘
Wees tevreden met alles wat u nú heeft bereikt. Het streven naar nóg meer en nóg beter is geestelijk belastend. (Te) hooggespannen verwachtingen zijn echte gelukskillers. Ze richten uw aandacht namelijk op de toekomst: hoe uw leven er eigenlijk uit zou moeten zien. Of op het verleden: hoe uw carrière eigenlijk had moeten verlopen. Frustratie, spijt en onvervuld verlangen zijn het gevolg. Aan het verleden valt niets meer te veranderen en door uzelf en uw prestaties voortdurend met anderen te vergelijken, saboteert u uw eigen geluk.
Gelukkige mensen leven in het ‘hier en nu', zegt de Amerikaanse gelukspsycholoog Michael Fordyce. Ze stellen haalbare doelen, drijven niet te veel op aangename herinneringen, worden niet in beslag genomen door gemiste kansen in het verleden. Ze genieten van kleine dingen die binnen hun bereik liggen, zoals een praatje met de collega's bij het koffieapparaat. Of werken met passie aan dat nieuwe, uitdagende project. Omdat ze hun tijd optimaal benutten, vervelen ze zich nooit. Zelfs als er niks bijzonders gebeurt, is het voor hen een mooie dag.

Leef en werk bewust
Bent u gestrest? Probeer uw leven eens te ‘vertragen'. Uw houding ten opzichte van een situatie is namelijk bepalend voor hoe u de situatie ervaart. Loop eens zo langzaam en aandachtig mogelijk, besef elke stap die u zet. Op zo'n moment bent u een en al aandacht, wat uw hoofd vanzelf tot rust brengt. Spring niet onmiddellijk op als de bel gaat, maar wacht een aantal seconden. Adem een paar keer diep in en uit, loop dan rustig naar de deur. Telefoon? Laat hem een paar keer overgaan. Op de snelweg? Rij eens tachtig op de rechterrijstrook in plaats van iedereen voorbij te willen. U komt ontspannener aan, slechts luttele minuten later. Gaat u zo meteen lunchen? Proef eens nauwkeurig wat u eet. U zult zich er beter door voelen.

Huur een lachfilm
Al lijkt het misschien zo, zen is vooral níét serieus! Probeer wat vaker te lachen om de dingen die u overkomen. Lachen - vooral schaterlachen - relativeert namelijk enorm. Daarbij heeft lachen een gunstig effect op onze gezondheid. Door te lachen, komt er endorfine vrij in de hersenen. Dit stofje heeft een ontspannende werking en vermindert de stresshormonen, zoals adrenaline en cortisol. Lachen versterkt ook ons immuunsysteem. Er zijn zelfs gevallen bekend van mensen die zich letterlijk beter hebben gelachen. Doodgewone slapsticks voorkwamen dat hun ziekbed een sterfbed werd.
Helaas zijn velen van ons het lachen een beetje verleerd. Als kind lachten we gemiddeld 350 keer per dag, eenmaal volwassen nog maar 15 keer. Belachelijk weinig...
Tips om met aandacht te leven en te werken
• Doe gewone dagelijkse dingen zo bewust mogelijk: telefoneren, praten, eten, luisteren.
• Luister naar mensen zonder het meteen eens of oneens te zijn met hun uitspraken. Luistert u echt, of bent u alvast aan het bedenken wat u straks gaat zeggen? Hoe voelt u zich daarbij?
• Wees u bewust van hoe u zit en loopt. Zijn uw nek of schouders gespannen? Ademt u wel goed door?
• Doe eens het tegenovergestelde van wat u gewend bent. Bent u gehaast of bezorgd? Stop met ijsberen en telefoneren, ga er eens lekker bij zitten. Door letterlijk bij gebeurtenissen stil te staan, blijken ze uiteindelijk best mee te vallen. Het verruimt uw blikveld, waardoor u andere mogelijkheden gaat zien.
Auteur | Carien Van Dijk/PW intermediair







NIEUWS
17/04/13   Mondriaan accoord
12/03/13   Werkkostenregeling uitgesteld tot 2015
12/02/13    VVD en PvdA steunen uitstel invoering werkkostenregeling
   
  < Meer nieuws >
   
VACATURES M/V
Op dit moment zijn er geen vacatures

                    (c) 2006 - Morefocus i.s.m. Ilca Media          Morefocus - Postbus 20117 - 7302 HC Apeldoorn - M. 06 14 59 74 75 - F. 055 540 26 81 - info@morefocus.nl